tiistai 26. tammikuuta 2016

Mun matkailuaakkoset - osa 2

Laitan vielä reissuminäni hetkeksi estradille ja jatkan matkailuaakkosteni kakkososan parissa. Ykkösosa A:sta O:hon löytyy täältä. Kakkososasta löytyykin muuten monta minulle rakasta asiaa. Pahoitteluni siitä, että kuvien laatu on ollut vähintäänkin sekava - kyllä on kamerat (ja kuvaajakin ehkä) kehittyneet vuosien varrella.

Mun matkailuaakkoset, osa 2:

P - Panama. Rakas rakkaiden ihmisten maa. Kun lähdin vuonna 2011 vapaaehtoistyöhön Panamaan, en osannut arvata, että siitä tulisi mun kakkoskotimaa. Hyvässä ja pahassa :)
Changuinolan provinssissa Panamassa sukuloimassa - täältä muuten meidänkin banskut usein tulee


Q - Quito. Eka reppureissuni parikymppisenä alkoi tästä kaupungista.

R - Roadtrip. Tähtien ollessa oikeassa asennossa matkustan roadtrippaillen, koska se on vaan omatoimimatkailun muodoista se mukavin ja vapauttavin. Kun on omat pyörät alla, voi oikeasti unohtaa aikataulut ja mennä mihin mieli vie. Kompensoin roadtripin ekovaikutuksia autottomalla arjella.
Israel kannattaa ottaa haltuun autolla!


S - Sosiaalinen media. Parhaat vinkit ja inspiraatiot saan täältä lähes poikkeuksetta. Kiitos kanssamatkaajat!

T - Torit. Kaukomatkoilla on ehdottomasti päästävä aistimaan paikallistorien viboja, mutta itse asiassa Euroopassakin on kiva vierailla paikallisissa kauppahalleissa. Eksoottisten hedelmien bongailu on aina hauskaa.
Mammat kaupoilla Little Indiassa, Singaporessa


U - Ulkosuomalaisuus. Olen asunut ulkomailla noin viitisen vuotta aikuisiästäni. Vaikken koskaan ajatellut olevani ulkosuomalainen, vaan pikemminkin maailmalle aika ajoin eksynyt, on ulkomailla asuminen jättänyt muhun jälkensä.  Matkoillani olen rasittavuuteen asti kiinnostunut ihmisistä ja heidän arjestaan, ja mun on päästävä keskeisiltä turistialueilta jonnekin, missä se oikea elämä tapahtuu.

V - Vapaaehtoistyö. Tämä oli unelma, jonka toteutin. Suosittelen kaikille, jotka haluavat saada uutta näkökulmaa reissuillensa. Hauskaa, mielenkiintoista, koskettavaa, hermoja raastavaa - kerron varmasti vielä joskus lisää omista kokemuksistani.

W - Winnie. Mun suosikkimatkakumppani. Oma mies.
Amsterdamiin voisin lähteä milloin vaan uudestaan


X - Paikka kartalla. Voi vitsit mä tykkään perinteisistä kartoista, siis paperiversioista. En tiedä, mikä niissä kiehtoo, Madridissakin aina tutkin metrokarttaa vuosi toisensa jälkeen kun odotin metroa, eikä käynyt aika pitkäksi. X on useimmiten hotellihenkilökunnan karttaani merkitsemä paikka, jonka olen alun perin bongannut jostain blogista.

Y - Yksin matkustaminen. Matkustan aivan yhtä mielelläni hyvässä seurassa, mutta jos en olisi välillä reissannut yksin, olisin jäänyt paljosta paitsi. Yksin matkustaminen on voimaannuttavaa. Mielestäni jokaisen tulisi tehdä edes yksi matka elämässään yksin.
Yksin Indonesiassa. Ei ollut yksinäistä

Z - Zoom? No joo, on aika kova ottamaan kuvia, myös matkoilla. Kuvaamisessa kiehtoo tunnelman vangitsemisen vaikeus. Olen ihan amatööri ja mulla on amatöörin välineet, eli pokkari.

Å - Åland. Tänne voisi matkustaa kesällä viikonlopuksi - vuoden 2016 kotimaanmatka?

Ä - Äkkilähtö. Ei ole mua varten. Mun on pakko saada fiilistellä, suunnitella ja punnailla vaihtoehtoja hyvissä ajoin ennen matkaa. Enkä malta odotella loman kynnykselle ilman matkavarausta. Tiedän myös vähän liian hyvin, mitä haluan voidakseni odotella äkkilähtötarjouksia.

Ö - Ögen. Siis Again. Joihinkin paikkoihin on ihana palata, suurimpaan osaan vierailemistani paikoista palaisinkin. Aika on kuitenkin rajallinen, ja maailmassa niin monta tutkimatonta kolkkaa, että puntari kallistuu usein kuitenkin uuden kohteen puoleen. Berliini, Lissabon, Istanbul ja Panama on olleet mun ögen-kohteita.
Galatan silta Istanbulissa heinäkuussa 2013, lokakuussa 2012 ja tammikuussa 2011

Huh, löysinpäs kaikille kirjaimille sisältöä:) Oikeastaan vain G -kirjain tuotti hankaluuksia, ja jouduinkin fuskaamaan eli heittämään espanjankielisen sanan kehiin. Rakastan maailmaa ja toivottavasti saan kiertää sitä jatkossakin ja sitten palata kotiin sydän syrjällään raapustelemaan muistoja tänne blogiin. Kotikin on välillä ihan kiva, en kai minä sinne muuten palaisi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti